چاقی ( رژیم های لاغری )

بدن هرگز نمی تواند پروتئین و کربوهیدرات را ذخیره کند بنا براین مازاد پروتئین وکربوهیدرات خورده شده را به چربی تبدیل و ذخیره می کند . یک پوند چربی ( حدود ۴۵٠ گرم ) تقریبا ٣۵٠٠ کالری انرژی تولید می کند ، بنابراین در مصرف مواد غذایی باید تعادل برقرار باشد تا مازاد آنها به شکل چربی ظاهر نگردد.

کلسترول بالا و اختلالات کلیه و کیسه صفرا چاقی باعث افزایش خطر بیماری و مرگ می گردد . همچنین چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان بخصوص سرطانهای کیسه صفرا - رحم و پستان می باشد.

درافراد چاق خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا سه برابر افراد دیگر است . همچنین چاقی یک فاکتور خطر برای پیشرفت بیماری ورم وسائیدگی مفاصل ( استئوآرکریت ) و اختلالات تنفسی حین خواب می باشد.

عامل ژنتیک در ایجاد و پیشرفت چاقی نقش بسزایی دارد. احتمال چاقی در بچه های دارای والدین چاق نسبت به بچه های دارای والدین وزن نرمال ١٠ برابر بیشتر است .

عوامل موثر درچاقی :

١ - مصرف غذایی زیاد بیش از نیاز بدن

٢ - مصرف زیاد الکل

٣ - روش زندگی خانه نشینی و بی تحرکی

 

عوال موثر در جلوگیری از اضافه وزن :

١ - استرس

٢ - خستگی و دلتنگی و دلسردی

٣ - عادات غذایی غلط

۴ - اجتناب ازخانه نشینی و بی تحرکی و انجام دادن تمرینات ورزشی ٣ روزدرهفته هربار برای مدت ٣٠ دقیقه و بطور کلی سعی در افزایش فعالیت بدنی مثلا پیاده روی بجای استفاده از ماشین و رانندگی - استفاده از پله بجای آسانسور و یا کوهپیمایی بجای استفاده از تله کابین

۵ - کاهش مصرف غذاهای محتوی قند و چربی بالا و افزایش مصرف غذاهای محتوی فیبر زیاد مانند میوه جات و سبزیجات .

 

ضمنا برای کاهش وزن به این موارد باید توجه گردد‌:

١ - کاهش سریع وزن روش مناسبی نمی باشد ، زیرا کاهش سریع وزن معمولا همراه با افزایش سریع مجدد وزن می باشد .در طول ماه کاهش وزن ۴-٣ کیلو گرم مناسب است .

٢ - هرگز از دارو برای کاهش وزن استفاده نکنید زیرا بعضی از داروها دارای اثرات جانبی بوده و درمواردی بسیار خطرناک هستند و طبق آمار و گزارشات موجود، عوارض و خطرات زیادی به بار اورده اند مثل مشکلات عصبی و گوارشی و در پاره ای موارد سکته های قلبی و مغزی و مرگ و میر .

٣ - مصرف داروهای ضد اشتها برای کوتاه مدت با نظر پزشک مشکل چندانی ندارد . اما این نوع داروها کمک به تغییر عادت غذایی شما نمی کند و این موضوع برای داشتن وزن مناسب بسیار حائز اهمیت است .

 

چند توصیه برای تغییر عادت غذایی غلط :

روزانه ٨-۶ لیوان آب بنوشید.

دربین غذا از نوشیدن آب بپرهیزید.

قبل ازصرف غذا سالاد میل کنید و از صرف نمک اضافه در غذا خودداری کنید.

سعی کنید وعده های اصلی غذا ( صبحانه - نهار - شام ) حذف نگردد، زیرا در اینصورت ناچار به ریزه خواری خواهید شد.

مصرف چای کمرنگ ولی بدون قند وشکر ، ٢ساعت بعد از غذا مانعی ندارد.

برای صرف غذا ازبشقاب های کوچک استفاده کنید.

صرف غذا باید در کمال آرامش و تانی صورت گیرد و از عجله خود داری کنید .

درحالت های اضطراب و استرس غذا نخورید.

وقت خود را بجای ریزه خواری با فعالیت پر کنید.

برگرفته از کتاب لاغری (درمان چاقی )-  مهدی رحیمی گل سفیدی.

/ 0 نظر / 6 بازدید