بارداری و اضافه بار

وزن‌گیری به اندازه و مناسب در دوران حاملگی برای تغذیه کافی و رشد و نمو جنین لازم است و مواد غذایی کافی را برای هنگام شیردهی و انرژی کافی را برای بعد از زایمان تامین کند اما اینکه چقدر باشد و چه موقع این وزن اضافه بشود، خیلی مهم‌تر است. وزن مادر در دوران بارداری  به دلایل گوناگون باید زیاد شود البته به میزان توصیه شده و نه زیادتر. تغذیه‌ای که مادر دارد نه تنها موجب رشد جنین او می‌شود بلکه صرف رشد و بزرگی بخش‌های دیگری از بدن او هم می‌شود. همه اینها با هم یعنی بزرگ شدن بعضی اندام‌های خود مادر و رشد جنین موجب اضافه وزن مادر می‌شوند.

جنین معمولا 5.3 کیلوگرم، جفت 9.0 کیلوگرم، مایع آمنیتوتیک که جنین در آن شناور است 9.0 کیلوگرم، رحم 9.0 کیلوگرم، بافت پستان 9.0 کیلوگرم، خون مادر 8.1کیلوگرم، مایعات درون بافت‌های بدن مادر 8.1 کیلوگرم، چربی‌ها و ذخیره مواد غذایی 1.3 کیلوگرم هستند. بنابراین میزان اضافه وزنی که در دوران بارداری  ایجاد می‌شود بسته به وزن مادر قبل از بارداری دارد. در صورتی که مادری قبل از بارداری وزن طبیعی داشته باشد، اضافه وزن او در بارداری بهتر است از 11 تا 15 کیلوگرم باشد.www.rizax.com  www.riznews.persianblog.ir   www.doctors.blogfa.com    www.doctors.blogfa.com

در صورتی که مادری قبل از بارداری دچار کاهش وزن باشد این اضافه وزن باید از 12 تا 18 کیلو باشد و اگر خانمی قبل از بارداری دچار اضافه وزن است این اضافه وزن باید بین 6 تا 11 کیلوگرم باشد. حالا در صورتی که شما قبل از بارداری وزن طبیعی دارید بهتر است که در سه ماهه اول بین 3.1 تا 5.2 کیلوگرم وزن اضافه کنید. در سه ماهه دوم هر هفته بین 450 تا 900 گرم و در سه ماهه سوم تقریبا هر هفته به همین میزان یعنی بین 450 تا 900 گرم وزن اضافه کنید.

هدف از اضافه وزن در بارداری، اضافه کردن وزن به طور یکنواخت و منظم است چون جنین برای رشد خود به مواد مغذی نیاز دارد؛ مواد غذایی که شما هر روز مصرف می‌کنید. بهتر است مراقب باشید که وزنتان هفته به هفته و به مقدار مناسب اضافه شود. برای این کار بهتر است تحت نظر پزشک خود وزن اضافه کنید، به خصوص در سه ماهه سوم بارداری، چون در این دوران افزایش ناگهانی وزن یا کاهش وزن می‌تواند علامت بیماری پره‌اکلمسی یا فشار خون حاملگی باشد.www.rizax.com  www.riznews.persianblog.ir   www.doctors.blogfa.com    www.doctors.blogfa.com

اضافه وزن در دو قلویی

در صورتی که حاملگی دو قلویی باشد، وزن‌گیری در دوران بارداری  باید حتما تحت‌نظر پزشک صورت گیرد. مسلما وزن باید به میزان بیشتری اضافه شود اما آن هم باید به اندازه مناسب و به میزانی باشد که پزشک توصیه می‌کند. معمولا اضافه وزن در دو قلویی بین 15 تا 20 کیلو است اما هرگز دو برابر نیست.

خطرات کاهش وزن

بیشتر زنان در سه ماهه اول بارداری  به دلیل تهوع و استفراغ به شدت وزن کم می‌کنند و این می‌تواند موجب نگرانی آنها و تاثیر این کاهش وزن روی کودک‌شان بشود. اما این کاهش وزن در صورتی که ادامه پیدا نکند و جبران بشود، خطری ندارد. خوشبختانه در این زمان جنین در حال رشد نیاز زیادی به کالری و مواد مغذی به اندازه سه ماهه دوم و سوم ندارد. www.rizax.com  www.riznews.persianblog.ir   www.doctors.blogfa.com    www.doctors.blogfa.com

بنابراین بهتر است مادر باردار با رعایت رژیم غذایی مناسب به طور یکنواخت و منظم بعد از این دوران (سه ماهه اول) و به تدریج اضافه وزن پیدا کند. خوب است بدانیم که در صورتی که خانمی در دوران بارداری  وزنش به میزان مناسب زیاد نشود، ممکن است به عوارضی مانند نوزاد نارس و کم وزن و زایمان قبل از موعد دچار بشود. کودکانی که از مادرانی متولد می‌شوند که بیش از 9 کیلو وزن زیاد نکرد‌ه‌اند، از نظر اندازه کوچک‌تر از سن خود هستند. همچنین کودکانی هم که از مادرانی به دنیا می‌آیند که بیش از حد وزن اضافه کردند، می‌توانند به مشکلات فراوانی دچار شوند. www.rizax.com  www.riznews.persianblog.ir   www.doctors.blogfa.com    www.doctors.blogfa.com

خطرات اضافه وزن

افزایش بیش از حد وزن در دوران بارداری خطراتی دارد که می‌تواند سبب بروز مشکلاتی در مادر و جنین شود. دیابت بارداری، کمردرد، پادرد و خستگی بیش از حد، واریس، افزایش احتمال سزارین و فشارخون حاملگی، از مضرات اضافه وزن بیش از اندازه است. چاق شدن در بارداری به پزشک اجازه نمی‌دهد تا ضربان قلب جنین را به خوبی بشنود و یا اندازه رحم را تعیین کند. در صورتی که مادر بیش از حد اضافه وزن داشته باشد، ممکن است جنین نیز بیش از اندازه بزرگ شود و یا در صورتی که مادر به دیابت حاملگی مبتلا شود، زایمان از راه طبیعی امکان‌پذیر نیست. البته اگرچه با سیستم مراقبتی بهداشتی، پزشک قادر است تا از طریق اولتراسوندها و آزمون‌های تست تحمل گلوکز، بیشتر از آنها مراقبت کند و مادر و جنین را تحت نظر داشته باشد اما نباید خطرات اضافه وزن را نادیده گرفت.

سالم خوردن

رژیم غذایی سرشار از ویتامین و مواد مغذی برای رشد جنین لازم است. مادر باردار باید از همه گروه‌های غذایی استفاده کند، اما همه اینها باید به اندازه باشد و نباید بی‌رویه مصرف بشود. بسیاری از مادران دوست دارند تحت نظر پزشک خود باشند و توصیه‌های غذایی را که او می‌دهد رعایت کنند. بعضی از توصیه‌های پزشکان برای زنانی که وزن‌شان زیر حد نرمال است، شامل این موارد است:

* ‌ ‌ هر روز صبحانه بخورید، کره بادام زمینی و یا یک تکه پنیر به همراه نان می‌تواند در زنانی که وزنشان زیر حد طبیعی است بسیار مقوی باشد.

* بین وعده‌های غذایی اصلی، غذا بخورید. ماست، خشکبار و میوه‌های خشک می‌تواند پروتئین کافی، کلسیم و مواد معدنی بدن مادر را تامین کند.

* روزانه غذاهایی بخورید که سرشار از چربی‌های مفید مانند گردو، روغن زیتون، روغن‌ ماهی و روغن آووکادو باشد. www.rizax.com  www.riznews.persianblog.ir   www.doctors.blogfa.com    www.doctors.blogfa.com

* آب‌میوه بنوشید. میوه‌های سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن مصرف کنید، مثل پرتقال، گریپ‌فروت و هویج

* از مصرف غذاهای آماده پرهیز کنید.www.rizax.com  www.riznews.persianblog.ir   www.doctors.blogfa.com    www.doctors.blogfa.com

* درباره دریافت ویتامین‌های بارداری  با پزشک مشورت کنید..

نویسنده : مهدی رحیمی گل سفیدی

Www.Tyekal.Com           

 

/ 0 نظر / 91 بازدید